پردیس سینما بهمن سنندج میزبان 200 هزار کُردستانی
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۶۱۳۷۸
پردیس سینمایی بهمن سنندج به عنوان بزرگترین پردیس سینمایی غرب کشور با سه سالن سینمایی، گالری، کلاس های آموزشی، کافی شاپ و دیگرفضاهای جانبی با امکان پخش دالبی و سیستم های پیشرفته سرمایشی و گرمایشی در سننددج با تعداد ۷۵۹ صندلی به ارائه خدمت می پردازد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، پردیس سینمایی بهمن سنندج به عنوان بزرگترین پردیس سینمایی غرب کشور با سه سالن سینمایی، گالری، کلاس های آموزشی، کافی شاپ و دیگرفضاهای جانبی با امکان پخش دالبی و سیستم های پیشرفته سرمایشی و گرمایشی در سننددج با تعداد ۷۵۹ صندلی به ارائه خدمت می پردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
200 هزار سنندجی و بیجاری به سینمارفتند
حیدر مرادی مدیر امورسینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، گفت : در 9 ماهه اول سال 50فیلم سینمایی در سینماهای سنندج و بیجار اکران گردیده و در این مدت پردیس سینمایی بهمن سنندج میزبان 150 هزار نفر مخاطب و سینما آزادی بیجار نیز 50 هزار مخاطب را به خود اختصاص داده است .
وی با اشاره به آمار فیلم های اکران شده گفت : فیلم هزارپا با 35 هزار مخاطب در این دو سینما بیشترین میزان جذب مخاطب را به خود اختصاص داده است .
مدیر امور سینمایی حوزه هنری کردستان در خصوص تعداد مخاطبین دیگر بخش های سینمایی گفت : در ژانر دفاع مقدس فیلم به" وقت شام" به کارگردانی " ابراهیم حاتمی کیا " بیشترین مخاطب را داشته است .
وی با اشاره به تنوع فیلم های اکران شده گفت : یکی از بخش هایی که بسیار مورد توجه می باشد اکران فیلم های ویژه کودک ونوجوان است که خوشبختانه با توجه به استقبال بسیار خوب خانواده ها از این فیلم ها ، به صورت منظم فیلم های ویژه کودکان در ایام هفته روزهای پنجشنبه و جمعه در سنندج و بیجار اکران می گردد .
مرادی در این خصوص افزود: فیلم های فیلشاه ، خاله قورباغه، آهوی پیشونی سفید 2، درمسیر باران، امین واکوان ، دزد وپری، قهرمانان کوچک و... اکران گردیده و در این میان فیلشاه بیشترین جذب مخاطب را به خود اختصاص داده است .
تئاتر کودک و استقبال بسیار خوب مردمی
وی در خصوص دیگر برنامه های پردیس سینمایی بهمن سنندج گفت : برای اولین بار در کشور از دو ماه گذشته با حمایت حوزه هنری استان کردستان هفته ای یک اجرای تئاتر کودک ونوجوان روزهای چهارشنبه ساعت 18:30 به بعد در سالن شماره 2 پردیس سینمایی بهمن سنندج اجراء می گردد که در اولین تجربه تئاتر " بره شاخدار" به کارگردانی خانم " آزاده اعظمی " اجراء گردید و در طول 6 اجراء نزدیک به 800 نفر از این اجرای عروسکی استقبال نمودند و از چهارشنبه 12 دی ماه تئاتری جدید ویژه کودکان با عنوان" قطره" به کارگردانی " رامین شیخ الاسلامی وطنی" نخستین اجرای خود را آغاز نموده است که باتوجه به استقبال بسیار خوب مخاطبین از این طرح در صددیم تا به صورت منظم با اجراهای متنوع این اجراها را گسترش دهیم .
مرادی افزود: در طرح دیگری که توسط امور سینمایی استان کردستان اجرایی گردیده و امروز دیگر سینماهای کشور نیز آن را اجرایی می نمایند اکران فیلم های خارجی و روز دنیا می باشد که هفته ای یکبار در سنندج و بیجار اکران می گردد که باعث جذب مخاطبین از طیف های مختلف گردیده است .
مدیر پردیس سینمایی بهمن سنندج افزود : پخش هم زمان بازی های تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه و همچنین فینال جام جهانی و جام باشگاه های آسیا و اجرای برنامه شگفت انگیزان و دوبله زنده با حضور هنرمندان برجسته ، برگزاری کنسرت های موسیقی با هماهنگی حوزه هنری استان از دیگر برنامه هایی بوده است که در طول سالجاری در این پردیس سینمایی اجراء گردیده است .
مرادی به اهمیت تکریم مخاطبین سینما اشاره نمود و گفت : امکان خرید اینترنتی بلیت فیلم ها ی سینما از طریق سایت سینما تیکت با امکان انتخاب صندلی ، طرح شماره صندلی در تمام سانس های سینما ، اطلاع رسانی برنامه ها از طریق فضای مجازی، توجه جدی به سلیقه مخاطبین و ارتباط نزدیک با آنان در کنار بروزرسانی امکانات موجود شامل نورپردازی سینما ، در همین راستا می باشد .
50 درصد تخفیف سینما ویژه بازنشستگان
وی افزود : با توافق حاصله با کانون بازنشستگان استان در کنار تخفیف ویژه ای که به مدارس مقاطع مختلف ارائه می گردد ، بازنشستگان محترم به همراه خانواده با ارائه کارت شناسایی منزلت خود می توانند از 50 درصد تخفیف بلیت های سینما در تمامی ایام هفته بهره مند گردند .
مرادی با استقبال از پیشنهادهای ارائه شده توسط مخاطبین گفت : اکران فیلم های گروه سینما ،تجربه با درخواست علاقه مندان این فیلم ها برقرارگردیده و درقالب برنامه های این گروه در دو پردیس سینمایی بهمن سنندج و آزادی بیجار این فیلم ها نیز اکران می گردد .
وی به دیگر بخش های پردیس سینمایی بهمن سنندج نیز اشاره نمود و گفت : میزبانی از هنرمندان و علاقه مندان نمابیشگاه های برگزار شده در محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج در کنار برگزاری کلاس های ویژه هنری که توسط حوزه هنری استان در این مکان آموزش داده می شود از جمله کلاس های طراحی و نقاشی استاد مهدی ضیاء الدینی ، کلاس های موسیقی ، کارگاه های شعر و داستان ، حضور منظم گروه ارکستر فیلارمونیک کردستان که هر هفته در محل استودیوی مهر حوزه هنری به تمرین مشغول می باشند ، اجراهای تئاتر و نمایشنامه خوانی ، تمرین گروه های مختلف تئاتر و ورک شاپ های مختلف توسط اساتید مطرح کشوری ، این پردیس را محور اصلی فعالیت های فرهنگی وهنری استان با حضور هنرمندان شناخته شده تبدیل نموده است.
وی افزود هم اکنون 6 فیلم ، مارموز ، بمب یک عاشقانه ، کلمبوس ، بی نامی ، پاستاریونی ، گلدن تایم در پردیس سینمایی بهمن سنندج در ساعت های مختلف ، و در سینما آزادی بیجار 3 فیلم دزد وپری، مارموزو کلمبوس بر پرده نمایش می باشد .
وی در پایان صنعت سینما را یک صنعت بسیار مهم در جهان امروز عنوان نمود و تصریح کرد : ایجاد زیر ساختها و سالن های سینمایی در شهرستان های استان می تواند در ارتقای سطح فرهنگ وهنر استان کمک نماید و در این راستا مؤسسه فرهنگی و تبلیغاتی بهمن سبز حوزه هنری به عنوان بزرگترین و تخصصی ترین مرکز سینمایی کشور با بهره مندی از متخصصین توانمند ساخت ، بازسازی و تجهیز سالن های سینمایی در کشور آماده تعامل و همکاری با مسئولین استان می باشد .
استان کردستان با جمعیت011/603/1 نفر با مساحت 200/28 کیلومتر مربع معادل 7/1% مساحت کل کشور را تشکیل داده است . این استان با دارا بودن 10 شهرستان ، 29شهر، 31 بخش ، 86 دهستان و 1697 آبادی دارای سکنه، از استان های مرزی کشور با پیشینه ای غنی از فرهنگ وهنر تنها در سه شهر سنندج و بیجار( متعلق به حوزه هنری )و مریوان (بخش خصوصی) دارای سالن سینما می باشد و دیگر شهرستان های استان از این پتانسیل بسیار مهم فرهنگی وهنری محروم می باشند .
براساس آمار موجود بعد از تعطیلی سینما شیدای سنندج با ظرفیت 675 صندلی هم اکنون 1535 صندلی سینمایی فعال در کردستان موجود است که به ازای هر 1047 نفر یک صندلی سرانه سینمایی مردم کردستان است که در مقایسه با آمارهای جهانی بسیار پایین است .
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۱۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهمترین ویژگیهای این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلمسازم و تمام زندگیام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» اینها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلمسازی است و حاضر است سختیهایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبهرو هستیم.
مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر، کارگردان فیلم آپاراتچی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درونمایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار میکند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که میتوان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.
وی ادامه میدهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیتهای نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن تجربه داشته باشند، چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و میخواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.
کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه ایران همچون کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای نمایش فیلم در سینمادارد و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب میشود، تصریح میکند: گاهی در دل فیلمها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا میکند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم میزند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن است که نکات گفته نشده سینما را بیان میکند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.
در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بودوی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما میافزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.
طاهرفر میگوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصهها و مولفههایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده میکنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند، چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.
وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار میکند: هنگامی که در عرصه غوغاسالاری فیلمهای کمدی و گیشهپسند قدم میگذارید، کار دشوار میشود، اما به لطف خدا در هر کدام از مولفههایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبان دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.
کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه میدهد: ما باید در لایههای بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از اینرو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلمهای غیرکمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب نخست تماشاچیها باشد.
وی تصریح میکند: طی سالهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبان را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بنا گذاشتیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از اینرو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی میافتد هم سرمایهگذاران و هم تهیهکنندگان و بهتبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و تنها بر مبنای رسالت خود عمل نمیکنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرابرسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهد آفرینش آثاری بهتر باشیم.
تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهمترین نکات آن بودطاهرفر میافزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلمها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلمها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهمترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.
وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت میکنیم، میگوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا میکردند، همه عواملشان به چالش کشیده میشدند و یک رقابت پایا پای میداشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.
کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار میکند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.
وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه میدهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث میشود خیلی از انرژیها، پتانسیلها و استعدادهایی که در شهرستانها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا میشوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض میکند و قلم و دوربین را زمین میگذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.
طاهرفر تصریح میکند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
تصویر، هنری اثرگذار استعلیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفتوگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار میکند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوتتر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.
وی ادامه میدهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که میشود آن را با خانواده دید، نمیگویم فیلمهای دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان میدهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.
بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح میکند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز میتوانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.
وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنریشان دیده میشود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمیبینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد میتواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
استادی میگوید: ساخت فیلمهایی همچون آپاراتچی میتواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.
وی اظهار میکند: به وفور سوژههایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیتهای هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست میتواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.
به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازهترین روایت سینما از سینما است که میتوان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز میکند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.
کد خبر 748562