سرانه صندلی سینما در کردستان 34 درصد افزایش پیدا می کند
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۵۰۵۴
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان کردستان، امین مرادی اظهار کرد: یکی از اولویتهای حوزه هنری در استان کردستان تقویت و توسعه زیرساختهای فرهنگی است.
وی در این زمینه گفت: از مهمترین زیرساختهای توسعه در نمودارهای ارزیابی مؤلفههای فرهنگی است که در این زمینه وجود سالنهای استاندارد سینمایی و مکانهای فرهنگی بسیار مؤثر است که بر همین مبنا ساخت و تجهیز سالنهای سینما در شهرستانهای استان و مناطق کمتر توسعه یافته در راستای عدالت فرهنگی در دستور کار حوزه هنری قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی به نقش و جایگاه سینما به عنوان هنر صنعت در جهان اشاره کرد و ادامه داد: بخش عظیمی از سرمایه اقتصادی و رونق کشورها در بخش سینما است.
رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به شاخصهای کشوری در بخش سینما گفت: بر اساس آمار اعلامی توسط سازمان سینمایی کشور در سال ۱۳۹۸ استان کردستان در مجموع دارای ۴ سینما و ۳ مجتمع فرهنگی در مجموع با ۹ سالن بوده است که البته مجتمعهای فرهنگی و هنری قید شده در این آمار در چرخه اکران سینمایی قرار ندارند بنابراین بر این اساس استان کردستان تا پایان سال ۱۳۹۸ دارای ۴ سینما در سنندج، بیجار و مریوان بوده است که در این آمار سینمای غیر فعال شیدا نیز آمده است.
وی ادامه داد: این آمار در سال ۹۹ نیز همچنان برقرار بوده با یان تفاوت که مجموع صندلیهای سینمایی فعال در استان در سال ۹۹ شامل پردیس سینمایی بهمن سنندج با سه سالن، سینما آزادی بیجار با یک سالن و سینما مریوان با یک سالن درمجموع هزار و ۳۸۰ صندلی بوده است که به نسبت جمعیت استان به ازای هر هزار و ۱۶۱ نفر یک صندلی سینمایی وجود داشته است.
وی گفت: تا پایان سال ۹۸ استان کردستان با دارابودن ۱۱ شهرستان و ۳۲ شهر تنها در سه شهر دارای سالن سینما بوده است و ۲۹ شهر استان از سینما محروم بوده اند که براین اساس جز استانهای کم برخوردار محسوب میشود.
مرادی افزود: تهران با ۷۹ سینما و ۲۲۱ سالن، اصفهان و خراسان رضوی با ۵۳ سالن سینما، آذربایجان شرق با ۳۰ سالن و البرز با ۲۳ سالن سینمایی بیشترین سالنهای سینمایی را دراختیار دارند.
مرادی ادامه داد: در سال ۹۹ در خصوص بازسازی مجدد پردیس سینمایی بهمن سنندج به عنوان یکی از مهمترین ظرفیتهای فرهنگی در استان و منطقه غرب کشور، یادآور شد: پردیس سینمایی بهمن سنندج در سال ۹۱ با سه سالن مجهز و با امکانات روز مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی با اشاره به روند توسعه و تجهیز پردیس سینمایی بهمن سنندج در یک دهه اخیر، عنوان کرد: در طول یک دهه اخیر روند توسعه پردیس سینمایی بهمن سنندج متوقف نشده و در این مدت کاربریها و ظرفیتهای جدیدی به آن افزوده شده است.
مرادی به افزایش چهار سالن جدید در پردیس سینمایی بهمن سنندج اشاره کرد و گفت: کار احداث چهار سالن جدید در پردیس سینمایی بهمن سنندج از اسفند ماه سال ۹۸ آغاز شده و هم اکنون نیز در دست اجراست.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این راستا، افزود: با افزایش سالنهای جدید پردیس سینمایی بهمن سنندج در مجموع ۱۵۹ صندلی به سرانه صندلی سینمایی استان میافزاید و تعداد صندلیهای سینمایی بهمن سنندج از ۷۵۹ صندلی به ۹۱۸ صندلی افزایش پیدا میکند.
وی به احداث نخستین سینمای روباز در منطقه غرب کشور در پردیس سینمایی بهمن سنندج اشاره کرد و یادآور شد: این سینمای روباز به عنوان اولین سینمای روباز منطقه غرب کشور با چشم اندازی ویژه و امکانات لازم تا چند ماه آینده میزبان علاقه مندان هنر هفتم خواهد بود.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان افزود: یکی دیگر از سالنهای در دست احداث در این پردیس با کارکردی دوگانه به شکل یک پلاتوی سینمایی امکان استفاده اهالی تئاتر و تولیدات نمایشی را دارا است.
وی به دیگر پروژههای سینمایی در استان کردستان اشاره کرد و افزود: کلنگ زنی پردیس سینمایی سقز در اسفند ماه سال ۹۸ صورت گرفته است که روند پیشرفت فیزیکی این پروژه با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار امیدوار کننده است.
مرادی با اشاره به ظرفیتهای در نظر گرفته شده در پردیس سینمایی سقز، گفت: این پردیس در سه سالن سینمایی وبا امکاناتی همچون گالری، کافی شاب، کافه کتاب و فضای مناسب فرهنگی در مرکز شهر سقز با حمایت مؤسسه فرهنگی بهمن سبز، استانداری کردستان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، فرمانداری ویژه سقز، آموزش و پرورش شهرستان سقز در حال احداث است.
وی با اشاره به ایجاد ۴۸۹ صندلی سینمایی در سقز به عنوان دومین شهر پر جمعیت استان کردستان توسط حوزه هنری اظهار امیدواری کرد: این پردیس سینمایی که سالن اصلی آن ظرفیت ۴۰۵ صندلی و دو سالن با ظرفیت ۴۲ صندلی را دارا میباشد در چند ماه آینده میزبان مردم فهیم شهرستان سقز باشد.
رئیس حوزه هنری استان کردستان در ادامه به توسعه پردیس سینمایی آزادی بیجارنیز اشاره کرد و گفت: سینما آزادی بیجار که سال ۹۶ با یک سالن فعالیت خود را آغاز کرده است در راستای افزایش سرانه صندلی و توسعه مراکز فرهنگی و هنری به سه سالن ارتقا پیدا میکند که در مجموع ۵۳ صندلی به ظرفیت این سینما افزوده میگردد.
وی با اشاره به وضعیت پیگیری اجرایی کردن این پروژه، یادآور شد: این پروژه نیز در حال حاضر در دست اجرا است و پس از بهره برداری از آن ظرفیت صندلیهای پردیس سینمایی آزادی بیجار به ۳۳۸ صندلی افزایش پیدا میکند.
مرادی ضمن اشاره به اولویت حوزه هنری کردستان در راستای ارتقا زیرساختهای فرهنگی، یادآور شد: با بهره برداری از این سه پروژه در مجموع تعداد صندلیهای سینمایی در استان ۷۰۱ صندلی ارتقا پیدا خواهد کرد و به دو هزار و ۸۱ صندلی خواهد رسیدکه براساس جمعیت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲/۱ صندلی وبه ازای هر یکصد هزار نفر یک سالن سینمایی است و بخشی از کمبودهای استان کردستان در زمینه سرانه صندلی جبران میشود.
مرادی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حمایتهای صورت گرفته در راستای ارتقای زیرساختهای فرهنگی و هنری به ویژه در بخش سینما گفت: مدیران ارشد استان از جمله استاندار محترم، رئیس سازمان مدیرینت وبرنامه ریزی استان نگاه ویژه ای به این حوزه دارند تأکید کرد: حوزه هنری این آمادگی را دارد در صورت فراهم نمودن شرایط در دیگر شهرهای استان نیز احداث سالنهای سینمایی را در دستور کار قراردهد.
کد خبر 5181046منبع: مهر
کلیدواژه: حوزه هنری کردستان امین مرادی سالن سینما ویروس کرونا شیوع کرونا روز طبیعت آمار کرونا کرمانشاه بوشهر اراک گرگان 12 فروردین محدودیت های کرونایی ستاد ملی مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه تردد وسایل نقلیه سانحه تصادف پردیس سینمایی بهمن سنندج پردیس سینمایی استان کردستان صندلی سینما سرانه صندلی آزادی بیجار سالن سینما یادآور شد حوزه هنری سه سالن یک سالن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهمترین ویژگیهای این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلمسازم و تمام زندگیام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» اینها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلمسازی است و حاضر است سختیهایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبهرو هستیم.
مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر، کارگردان فیلم آپاراتچی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درونمایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار میکند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که میتوان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.
وی ادامه میدهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیتهای نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن تجربه داشته باشند، چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و میخواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.
کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه ایران همچون کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای نمایش فیلم در سینمادارد و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب میشود، تصریح میکند: گاهی در دل فیلمها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا میکند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم میزند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن است که نکات گفته نشده سینما را بیان میکند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.
در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بودوی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما میافزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.
طاهرفر میگوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصهها و مولفههایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده میکنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند، چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.
وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار میکند: هنگامی که در عرصه غوغاسالاری فیلمهای کمدی و گیشهپسند قدم میگذارید، کار دشوار میشود، اما به لطف خدا در هر کدام از مولفههایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبان دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.
کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه میدهد: ما باید در لایههای بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از اینرو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلمهای غیرکمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب نخست تماشاچیها باشد.
وی تصریح میکند: طی سالهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبان را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بنا گذاشتیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از اینرو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی میافتد هم سرمایهگذاران و هم تهیهکنندگان و بهتبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و تنها بر مبنای رسالت خود عمل نمیکنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرابرسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهد آفرینش آثاری بهتر باشیم.
تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهمترین نکات آن بودطاهرفر میافزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلمها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلمها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهمترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.
وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت میکنیم، میگوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا میکردند، همه عواملشان به چالش کشیده میشدند و یک رقابت پایا پای میداشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.
کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار میکند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.
وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه میدهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث میشود خیلی از انرژیها، پتانسیلها و استعدادهایی که در شهرستانها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا میشوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض میکند و قلم و دوربین را زمین میگذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.
طاهرفر تصریح میکند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
تصویر، هنری اثرگذار استعلیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفتوگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار میکند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوتتر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.
وی ادامه میدهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که میشود آن را با خانواده دید، نمیگویم فیلمهای دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان میدهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.
بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح میکند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز میتوانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.
وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنریشان دیده میشود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمیبینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد میتواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
استادی میگوید: ساخت فیلمهایی همچون آپاراتچی میتواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.
وی اظهار میکند: به وفور سوژههایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیتهای هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست میتواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.
به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازهترین روایت سینما از سینما است که میتوان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز میکند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.
کد خبر 748562